Prawo konkurencji
Prawo konkurencji to pokrewna dziedzina prawa do prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji.
Pokrewna ale nie tożsama.
Prawo konkurencji należy do tzw. obszaru prawnopublicznego, w odróżnieniu od regulacji prywatnoprawnych.
Przy ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wiodącą rolę odgrywają sami przedsiębiorcy i sądy cywilne.
Przy ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, wiodącą rolę odgrywa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – stojąc na straży przestrzegania tej ustawy – choć pod kontrolą sądów (i to cywilnych a nie administracyjnych).
W mojej praktyce dochodzi do stosowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów najczęściej przy tzw. porozumieniach wertykalnych (producent->pośrednik->detalista->konsument) albo porozumieniach horyzontalnych (ten sam szczebel handlu).
Każdy z podmiotów na każdym etapie handlu może mieć styczność z prawem konkurencji.
W moim doświadczeniu wiedza polskich przedsiębiorców o prawie konkurencji jest niewystarczająca. Dla nawet największych przedsiębiorców poszczególne regulacje, których złamanie może zakończyć się karą do 10% obrotu przedsiębiorcy (tak, dziesięć procent), mogą okazać się zaskakujące.
Nagminnym przykładem naruszenia prawa konkurencji to stosowanie zabronionych klauzul umownych w relacjach handlowych.
Zakazy prawa konkurencji dotyczą m.in.:
- ustalenia ceny pomiędzy przedsiębiorcami (konkurenci lub etapy handlu);
- ustalenia/podziału kręgu klientów (konkurenci lub etapy handlu);
- zakazy konkurencji – bardzo skomplikowane zagadnienie, ale ogólnie zakazy powyżej roku po ustaniu współpracy są zakazane.
Na zakończeniu wspomnę o tym że prawo konkurencji nie ogranicza się do regulacji polskiego prawo… ale zasadniczo sprowadza się do regulacji europejskich które zostały wprowadzone (implementowane) do prawa polskiego.
Zajmuje się sprawami z zakresu prawa konkurencji dla przedsiębiorców i konsumentów.