Kodeks menadżera cen
opublikowane:Krótki ale treściwy artykuł.
O rabatach (ogólnie):
” O ile rabaty ilościowe nie budzą większych wątpliwości, o tyle dość niebezpieczne są rabaty lojalnościowe, uwarunkowane np. zaopatrywaniem się głównie u jednego producenta — mówi Edyta Garlicka, radca prawny i partner w Deloitte Legal.
Ich stosowanie było przedmiotem wielu postępowań antymonopolowych. W sumie w 2012 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył 75 kar za praktyki ograniczające konkurencję, w tym zmowy cenowe — na łączną kwotę ponad 94 mln zł.”
O opłatach półkowych:
„Niedopuszczalne z punktu widzenia prawa jest również narzucanie kontrahentom dodatkowej, obowiązkowej marży za samo przyjęcie towaru do sprzedaży przez sklep lub dystrybutora, ukryte pod postacią opłaty za usługi marketingowe, promocyjne czy premii od obrotu. Takie zabiegi mają w rzeczywistości zwiększyć zysk z odsprzedaży.”
O ustaleniu cen:
„— Ustalanie — w sposób pośredni lub bezpośredni — cen i innych warunków zakupu lub sprzedaży towarów jest zakazane (zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów), jeżeli celem lub skutkiem takiego działania jest wyeliminowanie albo ograniczenie konkurencji na rynku.” <- błąd! Każde ustalenie ceny jest zakazane!